De opzet van een Businesscase

Het vertalen van alle informatie naar een businesscase is een hele uitdaging. Maar wel een belangrijke volgende stap van een organisatie. In mijn vorige column hebben we besproken hoe een slimme manager zijn werk doet. Hij luistert, verzamelt informatie. Laat zich informeren door collega’s maar ook door allerlei andere mediums zoals Social media, het nieuws, bench mark en lessons learned.

Nu gaat hij aan de slag met deze informatie. Dat kan hij niet alleen want dat heeft hij de afgelopen periode al ontdekt. Hij gaat samen met zijn managementteam naar de hei. Hij heeft goed gekeken hoe Rutte dit aanpakt en zegt tegen zijn mannen en een vrouw: “wij blijven hier zitten tot we eruit zijn”. Stoere taal, maar hij gaat verder. Hij heeft voor ogen het maken van een missie en visie en doelstellingen waar iedereen zich direct in herkent. Waar iedereen een blij gevoel van krijgt.

Maar dan zijn we er nog niet. Dan komt het belangrijkste; ‘hoe betrekken wij onze jongens en meisjes in de organisatie hierbij’. Je zou het kunnen vergelijken met de Tweede Kamer en de coalitie. Dit is de uitdaging voor hem en zijn team. Want zonder de commitment van je achterban kan je nog zo’n mooi plan bedenken maar is hij tot mislukken gedoemd. Daarvoor staat er teveel op het spel.

Er lopen mooie talenten rond in het bedrijf, jonge honden die schitterende ideeën hebben, de ouderen die met al hun ervaring een geweldige rol kunnen spelen in coachen en leiden. Kortom de basis is goed.

Er komt een plan waarin alle doelstellingen uitgerold gaat worden in de organisatie. Door middel van workshops wordt de organisatie in deze plannen en doelstellingen betrokken. De doelstellingen zijn zodanig opgesteld dat er veel ruimte is voor de invulling. Het lijkt een beetje op de strategie van b.v. Google: personeel ruimte geven voor nieuwe ideeën door ze een dag vrij te geven. Hij doet het op de hei met als doelstelling om tot mooie plannen te komen om de doelstellingen te bereiken en te realiseren.

Een van de plannen is een Procurementplan. Hoe vertaal je de organisatiedoelstelling naar  Procurement. Een prachtige uitdaging en de jongens en meisjes zijn er al snel achter dat je dat niet alleen kan. Daar moet je je collega’s bij betrekken. Je kan je voorstellen hoe het daar op die hei gaat. Het bruist en sist en er worden prachtige dingen ontwikkeld. De Verkoper ontdekt de kracht van de inkoper en visa versa, de contractmanager ontpopt zich als een relatiemanager en spindokter. De Controller wordt helemaal blij van deze gezamenlijke ontwikkelingen en zo kunnen we wel doorgaan.

Maar nu de uitdaging om al deze positieve energie en plannen om te zetten tot iets concreets. Dat moet een gezamenlijk plan worden, welke we nu een businessplan zullen noemen. Hierin laten we iedereen zijn aandeel t.a.v. de doelstelling beschrijven. Het uiteindelijke resultaat kan dan aan het management gepresenteerd worden. De multidisciplaire teams zijn geboren.

Vanuit het businessplan weet iedere discipline wat zijn rol is met betrekking tot een bepaald project. En in de toekomst weet men elkaar ook snel te vinden bij nieuwe projecten. En het mooie is ook dat iedereen elkaar nu kent. Er zijn geen ´inkoop´ of ´finance´ tafels meer in de bedrijfsrestaurant. De organisatie is klaar voor de toekomst en voor nieuwe uitdagingen. De leider is een blij mens met dit resultaat en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Cécile van Velsen geeft samen met Peter Streefkerk een Masterclass Contractmanagement in samenwerking met Crics op 15 mei in Tricht, waar o.a. dit onderwerp ook wordt besproken. http://contractmanagement-software.nl/trainingen/masterclass voor meer informatie en inschrijven.